מאמרים וטיפים
על בקשת גשמים והבעת משאלות
פורסם ב-21 באוקטובר 2011, בבלוג מגלים עניין
החגים כבר מאחורינו, לא לפני שפתחנו בבקשת גשמים בחג האחרון.
זה בדיוק הזמן לעסוק בגשם או יותר במדוייק בהגשמה.
הגשמה, הנגזרת מן הגשם, גם היא מילוי לציפיות ולכמיהות הלב.
לפני כשנה הצעתי את הרעיון הבא למחנכת של בתי, ועתה אני מציעה אותו לכולכם.
הפעילות מיועדת: לאנשי חינוך וגם למשפחות המעוניינות להוסיף תוכן וחשיבה לשעות הפנאי. כתמיד- לא מתאים לציניקנים!
למה נזדקק-
לזוג ענני נייר גדולים לכל משתתף - עננים זהים בגודל דף A4
נייר דבק או שדכן
מחורר
עפרונות וצבעים
חוט ארוך לתליה
וטיפות להמשך הדרך
וזה הולך כך-
בשיחה קצרה מדברים על הגשם, כמענה של ברכה לבקשות ולתפילות ולציפיות.
בהמשך עוברים לגשם של כל אחד ואחת מאתנו- ההגשמה .
הגשמה עצמית, משפחתית, חברתית...
מחלקים לכל אחד מהמשתתפים זוג עננים זהים ועפרון/ צבע בהיר.
על אחד מהעננים ירשום כל משתתף בעפרון או בצבע בהיר (לשמירה על הפרטיות והתוכן הכתוב) לפחות שלוש משאלות שהיה רוצה שיתגשמו בחורף הקרוב.
עם סיום הכתיבה יכסה כל משתתף את המשאלות שכתב על-ידי הענן השני, לא לפני שיזכור או ירשום לעצמו בפתק את המשאלות שביקש.
בהמשך יתבקש כל משתתף להדק/ להדביק את שני העננים מסביב (כשהמשאלות בפנים) ולקשט את העננים מבחוץ בצבעים. אחרי הכל, לענני גשם יש תמיד נוכחות משמעותית ובולטת.
לסיום, מחוררים חור בעננים, משחילים אותם על חוט ארוך ותולים בגובה החדר.
ומה קורה עכשיו?
כל אחד מהמשתתפים ממתין להגשמת משאלותיו.
כמובן שאינו חייב לשתף בהן את המשתתפים האחרים. פשוט להמתין ולבקש ולהתפלל להגשמתן, ממש כשם שמייחלים ומתפללים לגשם.
מי שהתגשמה אחת ממשאלותיו או יותר, יוסיף לתחתית הענן בעזרת שדכן טיפה אחת או יותר (כמספר המשאלות שהתגשמו).
בתקווה שבמהלך החורף הקרוב יתגשמו כל משאלותיכם לטובה (או לפחות יתחילו להתגשם, מה ששווה אפילו חצי טיפה מן הענן),
חורף טוב
קרא עוד
על אור ועל תקווה- מתאים גם לחנוכה
פורסם ב-22 בנובמבר 2011 בבלוג מגלים עניין
למי מתאים: כרגיל, לאנשי חינוך המפעילים ילדים ובני נוער, למשפחות מלוכדות החפצות בחוויה משפחתית נוספת.
משימה א'- האור שבקצה המנהרה.
הציוד הדרוש: שמיכה גדולה וארוכה, פנס קטן. בקבוצת בני נוער ניתן להוסיף גם דפים קטנים ועפרונות.
ראשית משוחחים מעט על המושג- האור בקצה המנהרה. על התקווה הנראית באופק לאחר תקופה ממושכת של התמודדות או קושי.
אפשר להביא דוגמאות אישיות.
פעילות ברמה הבסיסית-
-
פורסים את השמיכה לאורכה על הרצפה ומניחים בקצה שלה פנס דולק.
-
המשתתפים נעמדים בטור ארוך, וכל אחד בתוכו זוחל בזחילת גחון (כמו נחש) מתחת לשמיכה ומנסה להגיע אל הפנס. המטרה לגלות את האור שבקצה המנהרה לאחר משימה עם התמודדות ומעט קושי.
פעילות ברמה המתקדמת יותר-
-
ניתן לכל משתתף שני דפים ועפרון. על אחד יכתוב קושי או התמודדות שהיה רוצה לשתף בה את כולם (לא חובה!), ובפתק השני ירשום משהו העשוי לעורר תקווה בלב מי שיתקל בו.
-
פורסים את השמיכה לאורכה על רצפת החדר. מניחים את הפתקים עם תיאורי התקווה בקצה הרחוק של השמיכה.
-
המשתתפים נעמדים בטור לפני תחילת השמיכה, והפעם ניתן בידי הראשון בטור פנס דולק איתו יכנס ויזחל בזחילת גחון לאוך השמיכה.
-
עד לספירת 10 יהיה עליו להגיע לקצה המנהרה, לאסוף פתק (בעזרת הפנס) , לצאת החוצה ולשתף את כולם 'באור ' שמצא 'בקצה המנהרה', והאם האור נתן לו כוחות ותקווה חדשה.
פעילות ב'- תמונת אור- לגרש את הפחד
הציוד הדרוש: דפים לבנים חלקים, עפרונות וטושים, סלוטייפ.
מדברים מעט על פחד ראשוני, שמתפוגג ונעלם לאחר שמאירים אותו באור חדש.
פותחים בפעילות ונותנים לכל משתתף לצייר בקו מתאר חיצוני בלבד שד/ מפלצת/ רוח/ כל דבר מפחיד אחר שהיה עשוי להפחיד אותו לו פגש בו בחשיכה. ניתן לעבור מסביב לקו המתאר בלבד בטוש כהה.
כעת יהפכו המשתתפים את התמונה ויציירו בעזרת עיפרון משהו שאינו מפחיד הממלא את תחום הדמות המפחידה המצויירת- למשל: בעלי חיים חמודים, ערימת בגדים, צעצועים, קבוצת ילדים ועוד.
את התמונות המפחידות תולים, כשהצד המפחיד פונה כלפי חוץ, על גבי חלון / דלת זכוכית. בזמן שאין אור מאחורי הזכוכית (אור שמש/ נורה/ פנס) הדמות שבתמונה נשארת מפחידה. בזמן שהתמונה מוארת מצידה השני הדמויות החביבות או החפצים המוכרים המצויירים מאחור יופיעו גם מצידה הקדמי של התמונה ויסלקו את הפחד.
טיפ: בשיטה זו ניתן לקשט גם אהיל ביתי של מנורת לילה או חדר ילדים.
פעילות ג'- אורות וצבע מן הטבע-
פעילות ראשונה- בעקבות נר הלילה
הציוד הנדרש: פנס גדול וכסא
לומדים מעט על פרח נר הלילה הפותח את כותרתו רק בעת שקיעת השמש ופרחיו הצהובים כאילו מאירים את הלילה.
ניתן לספר אגדה על נר-הלילה. מומלץ לעיין בספרי אגדות וסיפורים על פרחים, כמו ספרו של עמוס בר- פרחי אגדה.
אגדה יפה מופיעה גם בקישור הבא- http://www.tiuli.com/flower_info.asp?flower_id=135
כעת, אחרי שערכנו היכרות קצרה עם הפרח המאיר את החשיכה בפריחתו, מחשיכים את החדר.
משתתף אחד עומד על כיסא כשבידו פנס- כמו אור הירח. כל היתר יושבים מסביב על הרצפה בראש מורכן כמו פרחי נר-הלילה הרדומים.
המשתתף עם הפנס מסתובב במקומו כשהוא מאיר סביבו את פרחי נר- הלילה, כשכל אחד מהמשתתפים היושבים (=פרח רדום) זוקף בתורו את ראשו ומתעורר לחיים כשאלומת אור מאירה את ראשו, ושב לתרדמת כשאור הירח זז ממנו לפרח אחר.
פעילות שניה- בעקבות הגחליליות-
הציוד הנדרש: סטיק-לייט לכל משתתף (מומלץ סטיק לייט עם חוט).
מספרים מעט על הגחליליות ועל האור הזרחני שהן נושאות בגופן משמש לאיתותים שונים, בין היתר כאזהרה לטורפים אפשריים.
כעת, נותנים לכל משתתף סטיק לייט . אם יש חוט מצורף קושרים את הסטיק לייט מאחור סביב המותניים. במידה ואין חוט יוחזק הסטיק ביד מאחורי הגב.
2-3 משתתפים לא קושרים סטיק לייט והם משמשים חרקים טורפים.
כל הגחליליות מתפזרות בחדר וכן גם החרקים הטורפים. עליהם לצוד גחליליות רק כשאינם רואים את האור שלהן מאחור. במידה והגחלילית הפנתה לחרק טורף את גבה המואר בסטיק לייט הוא אינו יכול לצוד אותה.
גחלילית שניצודה מאבדת את הסטיק לייט שלה ויושבת בצד.
הגחלילית שנשארה אחרונה להאיר את החושך - מנצחת.
קרא עוד
עצים בכריכה קשה, עלים בכריכה רכה
פורסם ב-24 בינואר 2012, בבלוג מגלים עניין
הפעם אני מציעה לכולכם משימות יוצרות המקשרות בין עצים וסיפורים, ועל הדרך לעודד גם כתיבה וחשיבה יוצרת של כל המשפחה-
משימה ראשונה- סיפור עם שורשים
לא פעם גילינו שהסיפור שעומד מאחורי הסיפור שזה עתה שמענו/ קראנו, מרתק לא פחות מהסיפור עצמו.
המשימה הזו נותנת הזדמנות לגלות לכולם מהם הסיפורים שמאחורי הסיפורים, בין אם שורשי הסיפור מוכרים לנו ובין אם לאו- ואנחנו נדרשים להמציא לסיפור שורשים משלו.
מתאים לפעילות בכיתה/ בפעילות חברתית ומשפחתית בכל עת.
הציוד הדרוש:
מגש גדול/ ארגז גדול לכל משתתף
ספר מוכר/ אהוב לכל משתתף
חשיבה יצירתית ווהרבה דמיון
והמשימה-
כל משתתפים יושבים/ עומדים במעגל כשהספר שבחרו מוצב מעל ראשם על גבי מגש או ארגז קרטון הפוך.
המנחה מציג את הספר לכולם, ומיד אחריו נתנת רשות הדיבור לשורשי הספר לספר את תולדות חייו והיווצרותו.
הנה למשל רעיונות לשני סיפורים דמיוניים:
משתתף המחזיק את הספר דירה להשכיר יכול להמציא סיפור דמיוני לפיו הסופרת לאה גולדברג כתבה את הסיפור בעקבות מקרה אמיתי שקרה בבניין שלה, לפיו- בבניין התפנתה דירה וכל הדיירים דאגו מאוד מי יהיה הדייר החדש? מה יהיו קשרי השכנות אתו וכו'.
או- משתתף המחזיק באנציקלופדיה כלשהי יכול לספר סיפור דמיוני על איש אחד בשם מר ציקלופדיה שהתעניין בהמון דברים ונהג לשאול המון שאלות את כל הסובבים אותו, עד שיום אחד החליט לאסוף את כל הידע המצטבר ולהפוך אותו לספר. אלא שספר אחד לא הספיק לכל כך הרבה מידע, והוא כתב סדרת ספרים שלימה. כשלקח את כל הספרים לבית הדפוס פגש בגברת חביבה בשם אן, נישא לה וקרה בשמה לכל סדרת הספרים- אנציקלופדיה (או אם תרצו- אן ציקלופדיה).
לאחר שיושמעו כל הסיפורים היצירתיים, מומלץ לשכתב אותם ולאגור אותם בספר משעשע ומרתק במיוחד.
ואגב, ספר שכזה על הסיפורים האמיתיים שמאחורי השירים קיים כבר ונקרא- 'גם גדולים היו קטנים' מאת שלמה טנאי ובהוצאת ידיעות אחרונות.
משימה שניה- כריכה גזעית-
היום כולם כבר יודעים שנייר עשוי מעץ, והרבה ספרים עשויים להכחיד יער גדול. כולם נרתמים למשימות המחזור למינהן. הפעילות במשימה זו תייצר את הספר ישירות מחומרי הטבע.
למען המשימה שלנו צאו לפארק הקרוב או לכל מקום בו ניצב עץ אקליפטוס עב גזע, ואיספו מסביבתו את הקליפות החיצוניות מן הגזע שנפלו לאדמה. לצורך הדפים ניגש לעץ שעליו רחבים (עלי עץ תות למשל), ונאסוף מן הרצפה את העלים היבשים שנשרו מן העץ (חשוב לבדוק שהעלים יציבים ולא מתפוררים).
נאסוף את השלל ונשוב לפינת היצירה שלנו.
מתאים לפעילות בבית, בכיתה ובכל הזדמנות.
הציוד הדרוש לביצוע המשימה-
קליפות עץ אקליפטוס
עלים רחבים או ריבועי נייר
מספריים חזקות
מסמר ופטיש
חוט שפגט באורך 10 ס"מ, או גבעול ארוך, דק וחזק.
מהלך הפעילות-
1. חותכים מקליפת העץ שני ריבועים שווים פחות או יותר בגודל העלים שאספנו.
2. מניחים את העליםבערימה כך שיהיו חופפים זה לזה ושבסיסם הרחב פונה לצד הספר באופן שנוכל לנקב בהם חורים.
3. מסדרים בערימה לפי הסדר הזה: כריכה מקליפת עץ- ערימת עלים לדפים- כריכה מקליפת עץ. מנקבים בעזרת הפטיש והמסמר שני חורים, זה מעל זה ברווח 2 ס"מ לפחות.
4. משחילים דרך שני החורים בכריכות ובדפים חוט שיאסוף אותם וקושרים, והרי לנו ספר לתפארת מנייר 100% עץ טבעי.
5. מקדישים את הספר לעצים, וכמובן מציירים או כותבים בו בזהירות סיפורים וציורים הקשורים בעצים.
משימה שלישית - סיפורי בדים
ענפי העץ קרויים גם בדים. סיפורי בדים הם כינוי לסיפורים דמיוניים מלאי הגזמה ובדיה- מעין צ'יסבאטים.
לכבוד החג נקשט את בדי העץ בסיפורי בדים.
מתאים לפעילות בבית, בכיתה ובכל הזדמנות.
הציוד הדרוש-
רצועות בד כותנה בצבע בהיר או רצועות אלבד
עציץ ששבק חיים ונותר ללא חיים או ענף עץ בעל ענפים נוספים בתוך עציץ עם אדמה
מכשירי כתיבה/ טושים דקים
מהלך הפעילות-
1. ראשית נסביר את כפל הלשון. נציין שמקור המונח בדי עץ בא מהתנ"ך, ואילו הביטוי סיפורי בדים בא מהמילה בדיות. ובכל זאת שני המושגים השתלבו להם בשל המילה המשותפת- בדים.
אגב, מומלץ להסביר מהי בדיה, ולתת למשתתפים מס' דוגמאות. לצורך כך ניתן להיעזר בספרה המשעשע של לאה גולדברג- מר גוזמאי הבדאי.
2. כל משתתף מקבל רצועת בד/ אלבד ומכשיר כתיבה וכותב את הבדי פרי יצירתו. את הבדיה שכתב יתלה על אחד מענפי העץ/ הענף בעציץ.
3. כעת ניתן להחשיך את החדר ולתת את מופע הצללים הראוי לצ'יסבטים ולסיפורי בדיות. לשבת מסביב לעץ בתאורת פנסים בלבד, ולאפשר לכל משתתף לספר את סיפור הבדים שלו.
משימה רביעית - שיח השיח
רעיון דומה, ושוב כפל לשון. נעסוק בשיח הצומח ובשיח שבגינה/ בעציץ.
זוהי אגב הזדמנות נהדרת לליבון עניינים בוערים ואפילו כואבים במשפחה ובחברה מתוך כבוד.
מתאים שוב לכולם, במסגרת הבית והכיתה וכו'.
הציוד הדרוש-
שיח/ עציץ גדול עם ענף משתרג בתוכו
שלט קטן מקרטון צמוד לשיפוד עץ בנייר-דבק
ריבועי נייר מחוררים בפינה ולהם קשור חוט
מכשירי כתיבה
מהלך הפעילות-
1. מסבירים את הקשר בין השיח המלבלב כתוצאה מטיפול מסור ואוהב והשיח=שיחה בין אנשים המלבלבת בנועם כשהיא: משתפת, מקשיבה, מכבדת, וקוצנית ועוקצנית כשהיא: מעליבה, לא מאזינה, לא מכבדת.
2. בוחרים בנושא משמעותי שבו לכולם יש משהו להביע רושמים וקובעים אותו בראש השיח/ העציץ או בסמוך אליו בעזרת השלט הקטן.
3. כל משתתף מקבל מס' ריבועי נייר עם חוטים ונקרא להביע את עמדתו בנושא באופן מכובד בתוך הריבוע בקומיקס. את ריבוע הקומיקס יקשור לענף בשיח בעזרת החוט, לא לפני שרשם את שמו עליו.
4. בהמשך, יתבקשו המשתתפים לעיין בדיעות שהובעו בריבועי הקומיקס של המשתתפים האחרים, ולהתייחס לאחת או לכמה מהן בריבוע קומיקס משלהם (כמובן- בציון שם המגיב). ניתן להמשיך שלב זה מס' פעמים כשכל משתתף מתייחס לדיעות שהובעו בריבועי הקומיקס הקודמים ולהביע דעתו לגביהן בעוד ריבוע קומיקס משלו.
5. בסיום, ניתן להשאיר את השיח כמו שהוא ולהתחיל שיח חדש בשיח אחר. אפשרות נוספת, להדביק את ריבועי הקומיקס בהקשר לכל דעה ברצף על גבי דפים, ולאגוד אותם לספר תחת הכותרת- רב שיח בנושא: .... - קומיקס- רב שיח תרבותי.
משימה חמישית- עלי ספר-
דפי הספר הרכים דומים לעלי העץ. כשהם חדשים הם דומים לעלי עץ ירוקים וצעירים. כשהם ישנים ומשומשים הם דומים לעלי עץ מחוספסים וגדולים או לעלי שלכת. כל עלה והסיפור שלו.
הציוד הדרוש-
- כמספר המשתתפים דפי נייר צבעוניים ובעלי טקסטורה שונה- לבנים, ירוקים, בז', נוצצים, מחוספסים, קלף, שקפים צבעוניים, ועוד.
- שבלונה גדולה של עלה
- מספריים למשתתפים
- מכשירי כתיבה וטושים פרמננטים (לכתיבה על חומרים שונים)
- מחורר
- חוט שפגט או סרט מתנות באורך 20 ס"מ
והמשימה-
1. כל משתתף בוחר לעצמו נייר ממגוון הניירות. עליו לחשוב איזה סיפור מספר כל נייר. הנייר הישן מספר סיפור עתיק, הנייר מבריק מספר סיפור על אוצר/ אשר/ שמחה..., הנייר המחוספס כנראה עבר תלאות וכו'. על הנייר יסמן כל משתתף את מבנה העלה בעזרת השבלונה ויגזור אותו.
2. כל משתתף יכתוב על העלה שהכין סיפור הקשור לאופי הנייר שבחר, יכלול בסיפור שלו 3-5 מילים מעולם הצומח (כמו: עלה, גבעול, ענף, גזע, שורשים, ניצן, צמרת, פרי, פרח...) . אפשר להעניק לסיפורים שמות בהשאלה מעולם הצומח (כמו: האיש שנגע בצמרת, החתול הגזעי שלי...).
3. את העלים עם הסיפורים מחוררים בעזרת המחורר וקושרים לספר בעזרת הספר. את עמוד השער ניתן לעצב בעזרת עלים - עלי ספר.
קרא עוד
מתרעננים במים- צלילה דמיונית באילת
אילת היא אולי לא דוגמא למזג אוויר קריר.... אבל בעבור רבים מאיתנו היא התגלמות החופשה המושלמת.
אם נוסיף לכך את השהיה הקרירה שמתחת למים, ולו בדמיון, נזכה לשעה קלה של שלווה וקרירות פטורה ממכס ומדמי נסיעה.
ראשית כל נדאג לאווירה-
מוזיקת רקע תמיד יכולה להועיל, ולכן ניתן לדאוג למוזיקת מדיטציה המשמיעה קולות מים ודולפינים...
מצד שני אפשר להכין פס קול שיורכב מהשירים היפים שנכתבו על אילת- הי דרומה לאילת, עציון גבר, בואי לאילת ...
מומלץ להכין לצורך הפעילות מעט מן החפצים שהיינו לוקחים איתנו לחופשה אמיתית באילת-
משקפות צלילה ושנורקלים, סנפירים, מגבות...
וכעת לחוויה עצמה-
המשימה הראשונה- אילת מתחת למים-
אילת, לבד מהיותה בירת הצוללנים המקומית, הנה גם עיר מלאת מושגים מקומיים ייחודיים, ששמה מתחיל ב-א' ונגמר ב-ת'. זו ההזדמנות לגלות את הדברים המיוחדים לה מתחת למים.
לצורך המשימה נזדקק לאותיות חתוכות מ-א' ועד ת' מקרטון עבה (כמו ארגז נעליים) בתוך דלי מלא במים (וכמובן למגבת בסביבה...) ולמאגרי מידע בנושאי אילת (אנציקלופדיה, תמונות, ספרים או מאגר ממוחשב).
למשחק שתי אפשרויות-
אפשרות א'-
בשלב הראשון מחלקים בין כל המשתתפים את 22 האותיות. כל משתתף מחפש מושגים הקשורים באילת המתחילים באותיות השונות (למשל אילת, בתי מלון, גבול, דרום...) ומחבר עליהם חידה.
בשלב השני- כל המשתתפים יושבים במעגל, כשבכל פעם משתתף אחד שואל שאלה ממאגר החידות שלו, והמשתתף היושב לצדו צריך למצא את התשובה ולצלול עם היד לתוך הדלי, מבלי להביט בתוכו, ולדוג את האות בה מתחילה התשובה מתוכו.
אפשרות ב' -
כל משתתף בתורו צולל עם היד, מבלי להביט לתוך הדלי, ומיד מוציא אותה החוצה כשבידו אות אחת. על כל המשתתפים למצא מושגים הקשורים באילת המתחילים באותה האות וכן הלאה.
המשימה השניה- יוצרים את העולם שמתחת למים-
נזדקק ל:
תמונות נוף תת ימי באילת
מפת ניילון גדולה
טושים פרמננטים (כמו ארטליין) במגוון צבעים
ומשקפות צלילה לסיום.
נפרוש את המפה למלא רחבה על הרצפה, ובהשראת התמונות נצייר את האובייקטים שמתחת למים: אצות, אלמוגים, כוכבי ים, שושנות ים, סוסוני ים, תמנונים, דולפינים ועוד.
בסיום- נחזיק את המפה כתמונה גדולה משני צדיה או נתלה את צדיה בין כסאות/ שולחנות, נחבוש מסיכות צלילה ונצטלם.
משימה שלישית- מכינים דגים לאקווריום התת-ימי-
נזדקק ל:
בקבוקי פלסטיק של מים ומשקאות קלים
מספריים
נייר סלוטייפ
עיתונים צבעוניים/ דפים צבעוניים
מדבקות וחוטי ניילון שקופים
מפת ניילון (אפשר להיעזר במפה מהמשימה הקודמת).
מסירים את הפקקים מהבקבוקים וחותכים את בסיסיהם.
אזור ההברגה של הבקבוק יהפוך להיות פה הדג, ויתר הבקבוק- גופו של הדג.
נקשט את הדגים בסנפירים ובזנבות מניירות ועתונים, ונוסיף להם עיני מדבקות, והרי לנו דגים לתפארת.
נותר לנו רק לחבר סביב כל דג חוט שקוף באורך כ-30-50 ס"מ כל אחד על מנת שנוכל להשיטם באקווריום.
אגב, מן הבקבוקים ניתן להכין גם שושנות ים, תמנונים ועוד.
כאקווריום תוכל לשמש המפה באותו האופן כפי ששמשה במשימה הקודמת או ככיסוי לשולחן הפוך המונח על גבי שולחן ישר, בדומה לתמונה-
וכמובן... לא לשכוח לחבוש משקפת לפני שצוללים עם הדגים שהכנו...
קרא עוד